Mijn huis verkopen in Spanje: welke documenten heb ik nodig?

U wilt uw huis verkopen in Spanje? U heeft dan een aantal documenten nodig. In dit artikel vindt u toelichting over al de documenten die u nodig heeft bij de verkoop van een woning in Spanje.

Lees ook: het verkoopproces van vastgoed in Spanje.

Notariële akte

Dat u de notariële akte nodig heeft voor de verkoop van uw Spaanse woning is normaal. Het komt echter vaak voor dat de beschrijving van de woning in de notariële akte niet meer actueel is. Als u verbouwingen doet aan uw woning, klopt de omschrijving niet meer. U verbreedt bijvoorbeeld uw terras. Het is verplicht om de aanpassingen te melden.

Let op: verbouwingen binnen het huis hoeft u niet te melden. Enkel de buitenkant van de woning is belangrijk (superficie construída).

Aanpassing in het kadaster

Ook zal u wijzigingen aan de woning moeten registreren bij het eigendomsregister en kadaster. De IBI-belasting is gebaseerd op de grootte van de woning. Een voorbeeld: u koopt een gebouw van 120m2. De SUMA bedraagt 300 euro. Later bouwt u er een garage bij van 40m2 bij. Door de aanpassing stijgt de SUMA naar 350 euro. Een huis verkopen in Spanje kan dus leiden tot onverwachte belastingen.

Verbouwingen kunt u regulariseren met behulp van een advocaat of jurist.

Bouwkundige staat van de woning

Uw huis verkopen in Spanje gaat gepaard met de nodige vergunningen. U heeft in het bijzonder twee documenten nodig:

  • conformiteitsattest;
  • stedenbouwkundig uittreksel.

Het conformiteitsattest heeft u nodig om aan te tonen dat het gebouw voldoet aan de Spaanse bouwkundige eisen en woningnormen. Het is ook nodig om nutsvoorzieningen te kunnen aansluiten. Een conformiteitsattest is geldig voor 5 jaar of 10 jaar.

Het stedenbouwkundig uittreksel (Certificado de No Infracción Urbanística) laat toe om te bewijzen dat er geen bouwovertredingen werden vastgesteld. Dit is een belangrijk document voor potentiële kopers. Het stedenbouwkundig uittreksel kunt u aanvragen in de gemeente of via uw advocaat.

Meerwaardebelasting

Bent u een resident in Spanje of woont u in België? De berekening van de meerwaardebelasting is afhankelijk van uw hoofdverblijfplaats. Indien u een niet-resident in Spanje bent, zal de koper 3% van de verkoopwaarde afhouden ter betaling van uw meerwaardebelasting. Als u echter wel een Spaans resident bent, dient u aan de hand van de belastingaangifte aan te tonen dat u in Spanje verblijft (of verbleef).

Let op: er wordt gecontroleerd of u de inkomstenbelastingen in Spanje heeft betaald. Daarom is het aan te raden dat u advies vraagt over uw fiscale situatie in Spanje vooraleer u verkoopt. U riskeert immers boetes.

Andere documenten

De volgende documenten heeft u nodig om uw Spaans vastgoed te kunnen verkopen:

  • escritura of notariële akte;
  • aanslag van de gemeentelijke belastingen;
  • water- en elektriciteitsrekeningen;
  • conformiteitsattest;
  • stedenbouwkundig uittreksel;
  • certificaat van de vereniging van mede-eigenaars als de woning is gesitueerd in een urbanisatie ;
  • NIE-nummer en identiteitskaart;
  • EPC-attest.

De volgende belastingformulieren dient u in te vullen:

  • Model 210 of 214 van de vorige drie jaar voor niet-residenten
  • Model 100 van de vorige 3 jaar voor residenten.

Mijn huis verkopen in Spanje?

Heeft u een woning in de Costa Blanca en overweegt u om te verkopen? Wij brengen u dan graag in contact met een professionele makelaar. 

Dit bericht delen?

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Legal notice: Blogberichten genieten auteursrechtelijke bescherming en mogen niet worden overgenomen zonder schriftelijke toestemming van de auteur.

Nederlands