De oplevering van een nieuwbouw woning in Spanje

In Spanje is er niet zoals in België een verschil tussen de voorlopige oplevering en de definitieve oplevering. Ook is het niet gebruikelijk om een expert de woning te laten keuren. Daarom vindt u in dit artikel meer informatie over de oplevering van een nieuwbouw woning in Spanje.

De keuring van de woning bij de oplevering van een nieuwbouw woning in Spanje

Van zodra de promotor meldt dat de woning klaar is, kunt u een afspraak inplannen voor een inspectie. Deze inspectie verloopt doorgaans in samenspraak met uw vastgoedmakelaar. U stelt dan een snagging list op waarmee u de eventuele restpunten op vermeldt.

In praktijk is het aan te raden om te werken met een gedetailleerde plaatsbeschrijving waarin u mede op basis van foto’s kamer per kamer de restpunten oplijst. Neem ook een overzicht mee van de extra’s die u heeft besteld. Tevens kunt u memoria de calidades / specificatielijst meebrengen om de beloofde kwaliteit na te kijken.

Zo vindt de inspectie plaats als u zelf niet aanwezig bent.

Na de keuring

De promotor is verplicht om eventuele restpunten zo snel als mogelijk, maar binnen een redelijke termijn, op te lossen. Deze ‘redelijke termijn’ is afhankelijk van de situatie.

Indien de buitenmuren bijvoorbeeld beter geschilderd moeten worden en het regent, dan dienen we rekening te houden met de weersomstandigheden om een redelijke termijn te bepalen.

Ook heeft de promotor de mogelijkheid om de restpunten pas op te lossen na het verlijden van de notariële koopakte. Het tekenen van de notariële akte kunt u niet uitstellen omwille van restpunten. Enkel in geval van essentiële punten kan de notariële akte worden uitgesteld.

U heeft bijvoorbeeld een kookeiland besteld met een specifieke elektrische kookplaat. Bij de keuring stelt u vast dat het kookeiland nog niet werd geplaatst. In dat geval kunt u de koopakte – en dus de laatste betaling – wel uitstellen.

Tot slot: de gemeenschappelijke delen, zoals bijvoorbeeld toegangswegen of een gemeenschappelijk poolhouse, hoeven niet afgewerkt te zijn bij het verlijden van de koopakte.

Wat na het verlijden van de koopakte? Wat indien er zich later gebreken voordoen?

De onderstaande video is een samenvatting van deze blog gemaakt met behulp van artificiële intelligentie.

Als er zich later gebreken voordoen, is er wettelijke garantie. Er zijn drie garantietermijnen.

U heeft 1 jaar garantie na oplevering voor de afwerking van de woning. Denk bijvoorbeeld aan een slecht geplaatst raam of een problemen met het pleisterwerk.

U heeft 3 jaar garantie voor alle gebreken die de bewoonbaarheid negatief beïnvloeden. Concreet zijn dit alle gebreken waardoor de woning niet meer voldoet aan de woonnormen of bouwfouten. Dit zijn bijvoorbeeld vochtplekken, een probleem aan de elektrische installatie, etc.

U heeft 10 jaar garantie voor de structurele gebreken. Dit zijn de gebreken die de stabiliteit van de woning aantasten.

Nadat u een gebrek heeft vastgesteld, heeft u 2 jaar tijd om actie te ondernemen tegen de verantwoordelijke partijen. De partijen die u kunt aanspreken voor schade zijn de promotor/de bouwer, de architect en de technisch architect.

9 Jaar na de oplevering van de woning stelt u vast dat de muren scheuren vertonen en de stabiliteit van de woning in gedrang komt. U heeft dan nog 2 jaar tijd om een claim voor te bereiden. Echter: om bewijsredenen is het belangrijk dat u zo snel als mogelijk actie onderneemt.

Lees meer over het koopproces van een nieuwbouw woning in Spanje.

Dit bericht delen?

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Legal notice: Blogberichten genieten auteursrechtelijke bescherming en mogen niet worden overgenomen zonder schriftelijke toestemming van de auteur.

Nederlands